Σατυρικά Ρεμπέτικα - Satyrical Rebetika Songs
>> Τρίτη 30 Αυγούστου 2011
Πάει και ο Αύγουστος ... πάει και το καλοκαιράκι,
Σεπτέμβρης λοιπόν, Καλό Φθινόπωρο ...
Καλή Σαιζόν στα Σχολεία, στα νέα φοιτητάκια και σε όλα τα "πρωτάκια"
το Καφέ Σεβάχ ΑΝΟΙΞΕ ΠΑΛΙ για 12η χρονιά
(χώρια της Κρήτης) ... και σας περιμένει
Τώρα τι να πούμε σε αυτή την αστάθεια της Ελληνικής κοινωνίας ... (δεν είναι η ώρα να μοιρολογήσω και εγώ) αλλά επειδή η φτώχεια θέλει ΚΑΛΟΠΕΡΑΣΗ και πάνω απ'όλα ΜΟΥΣΙΚΗ (μάλλον είναι το πιό οικονομικό φάρμακο ή ναρκωτικό αν δεν την εκμεταλλεύονται κάποιοι επιτήδειοι) εμείς θα συνεχίσουμε να σας διασκεδάζουμε και να σας ενημερώνουμε για καλές μουσικές που ακούσαμε.
Καλή Σαιζόν στα Σχολεία, στα νέα φοιτητάκια και σε όλα τα "πρωτάκια"
το Καφέ Σεβάχ ΑΝΟΙΞΕ ΠΑΛΙ για 12η χρονιά
(χώρια της Κρήτης) ... και σας περιμένει
ΑΥΤΑ! και ξεκινάμε με κάτι σατυρικό μπάς και γελάσει το χειλάκι σας...
Σατυρικά Ρεμπέτικα από το 1934 - 1959.
Σατυρικά Ρεμπέτικα από το 1934 - 1959.
- Η Ελένη η Ζωντοχήρα - Αντώνης Καλυβόπουλος
- Η Πλύστρα - Ρόζα Εσκενάζυ
- Μικρός Αραβωνιάστηκα - Μάρκος Βαμβακάρης
- Του Κυριάκου το Γαϊδούρι - Δημήτρης Γκόγκος
- Είμαι Κόκκορας Κεφάτος - Τάκης Μπίνης
- Μαγδάλω - Στελάκης Περπινιάδης
- Φασολάδες - Γιώργος Μπάτης
- Ρεμπέτης - Στελάκης Περπινιάδης
- Η Κοτούλα - Δημήτρης Γκόγκος
- Οι Τρείς Καμπαλέρος - Ντούο Χάρμα & Απ.Καλδάρας
- Πρέζα Οταν Πιείς - Ρόζα Εσκενάζυ
- Στου Λινάρδου την Ταβέρνα - Στελάκης Περπινιάδης
- Η Γάτα - Ρένα Ντάλλια
- Σού'χει Λάχει - Γιώργος Μπάτης
- Πέντε Χρόνια Δικασμένος - Στελάκης Περπινιάδης
- Τα Καβουράκια - Τάκης Μπίνης
- Ο Μάρκος Πρωθυπουργός - Μάρκος Βαμβακάρης
- Κάνε Κράτει Σωκράτη - Μαρινέλλα, Καζαντζίδης
1 σχόλια:
Για ιστορικούς (και όχι μόνο) λόγους θα πρέπει στα σατιρικά ρεμπέτικα να κάνουμε τουλάχιστον μια αναφορά στη "Βαρβάρα" του Παν. Τούντα, που δισκογράφησε το 1936 ο Στελλάκης Περπινιάδης.
Διηγείται σχετικά ο Στελλάκης :
[[Μετά λίγο καιρό από τη δικτατορία Μεταξά, που έγινε το 1936, τραγούδησα τη «Βαρβάρα» του Παν. Τούντα, όπου στο δίσκο παίζει ο Γιοβάν Τσαούς και η παρέα του. Η δικτατορία θεώρησε το τραγούδι "άσεμνο" και "προκλητικό", γιατί είπαν ότι έχει ύποπτους στίχους και όχι ηθικούς. Λίγες μέρες μετά την κυκλοφορία του, το τραγούδι απαγορεύτηκε, αλλά είχε προλάβει να γίνει πάρα πολύ μεγάλη επιτυχία και να τραγουδιέται σ' όλη την Ελλάδα. Η αστυνομία γύριζε και μάζευε τις «Βαρβάρες» από τα μαγαζιά και από τους πλανόδιους φωνoγραφητζήδες. Έπαιρνε τους δίσκους, τους έσπαγε και έκανε μηνύσεις σ' εκείνους που τους πούλαγαν. Δεκάδες χιλιάδες δίσκους της «Βαρβάρας» έσπασε η Ασφάλεια και έκανε αμέτρητες μηνύσεις σε καταστηματάρχες και φωνoγραφητζήδες.
Τ' αποτέλεσμα ήτανε, να πάνε στο δικαστήριο κατηγορούμενοι, όλοι αυτοί που πούλαγαν δίσκους, με βασικούς κατηγορούμενους το Θεμιστοκλή Λαμπρόπουλο (γιατί στην «ΚΟΛΟΥΜΠΙΑ» είχε γυριστεί ο δίσκος), τον Παν. Τούντα, γιατί ήταν ο δημιουργός του τραγουδιού και ο υπεύθυνος φωνογραφήσεων της εταιρείας και όλους, όπως είπα, τους καταστηματάρχες. Η δίκη έγινε στην Αθήνα και προκάλεσε πάταγο. Χιλιάδες κόσμος, από όλες τις κοινωνικές τάξεις, ήρθαν για να παρακολουθήσουν τη δίκη. Επί το πλείστον, είχαν έρθει γυναίκες, της λεγόμενης αριστοκρατίας. Η ουρά του κόσμου που ήθελε να μπει στο δικαστήριο είχε φτάσει τα πολλά χιλιόμετρα, ενώ οι αστυφύλακες, που είχαν στείλει για να τηρήσουν την τάξη, ήταν περισσότεροι και από τον κόσμο που είχε έρθει για να παρακολουθήσει. Εγώ κλήθηκα και παρουσιάστηκα να καταθέσω σαν ο πρώτος και βασικός μάρτυρας, επειδή ήμουνα ο εκτελεστής του τραγουδιού στο δίσκο. Εμένα με επέπληξε ο Εισαγγελέας, γιατί, είπε, έφτασα στο σημείο να τραγουδήσω ένα τόσο άσεμνο και προκλητικό για τα ήθη, τραγούδι. Δικαιολογήθηκα, δασκαλεμένος από το δικηγόρο, ότι ήμουν τραγουδιστής και μάλιστα με αποκλειστικό συμβόλαιο και ήμουν υποχρεωμένος να τραγουδήσω τα τραγούδια που μου έδινε ή εταιρεία που με πλήρωνε. Είπα ακόμα ότι, κατά τη γνώμη μου, επειδή έχω τραγουδήσει αμέτρητα τραγούδια, οι στίχοι του τραγουδιού είναι σατιρικοί και όχι άσεμνοι. Τότε γύρισε ο Εισαγγελέας και μου είπε το θρυλικό: «Καταντήσαμε, όλοι οι Έλληνες και οι Ελληνίδες να έχουν κάτω από τη μασχάλη τους και από μιά Βαρβάρα...».
Ο Τούντας είχε φέρει ένα δικηγόρο από τον Πανελλήνιο Μουσικό Σύλλογο, ο οποίος προσπάθησε να εξηγήσει στο δικαστήριο, ότι δεν είναι άσεμνο και προκλητικό, το να πάει η κάθε Βαρβάρα με το καλάμι της και να περιμένει να τσιμπήσει ο κέφαλος. Το ψάρι λέγεται κέφαλος και δεν είναι προκλητικό, αν η Βαρβάρα τον κρατάει στα δυό της χέρια, και, από τη χαρά της, να λιγώνεται από τα γέλια. Παρά τις προσπάθειες του δικηγόρου και τις καταθέσεις των μαρτύρων υπερασπίσης (είχε έρθει και ο Φαλταιτς, που εντυπωσίασε με την κατάθεση), καταδικάσθηκε ο Τούντας και αναγκάσθηκε να πληρώσει ο άνθρωπος και τις χρηματικές ποινές όλων των καταστηματαρχών και των φωνογραφητζήδων Πήρε, μετά από συνεννόηση με το Λαμπρόπουλο, όλα τα βάρη απάνω του. Και έτσι αθωώθηκε ο Θεμιστοκλής και όλοι οι άλλοι. Υπεύθυνος φωνoγραφήσεων της εταιρείας ήταν ο Τούντας και αυτός καταδικάσθηκε…
Ισχυρίζονται ότι απαγορεύθηκε το τραγούδι, επειδή, τάχα, έλεγαν Βαρβάρα την κόρη του Μεταξά. Αυτό εγώ δεν το παραδέχομαι και άλλωστε ποτέ δεν έμαθε κανείς για τις ενέργειες του ίδιου του Μεταξά. Μπορεί ο κόσμος να νόμιζε κάτι τέτοιο και μπορεί να ήταν μιά αιτία που ο κόσμος έτρεχε σαν τρελός να αγοράσει το δίσκο, αλλά ουσιαστικά, δε νομίζω ότι απαγορεύτηκε για το λόγο αυτόν το τραγούδι του Τούντα.
Γεγονός πάντως είναι, ότι αμέσως μετά την καταδικαστική απόφαση, συνεστήθη Επιτροπή Λογοκρισίας, την οποίαν αποτελούσαν ο Πράτσικας και ο Ψαρούδας..."]]
(Ρεμπέτικη Ιστορία/ Κ.Χατζηδουλή/ Εκδόσεις Νεφέλη)
Πηγή πληροφοριών το φόρουμ : www.rembetiko.gr
Δημοσίευση σχολίου